Daar gaan we weer! Na een soort van vakantie pakken we de draad weer op. Mijn thuisonderwijs volgt niet één op één de vakanties in Nederland. Maar tijdens deze meivakantie voelde ik wel dat er even ruimte nodig was. Even lekker laten spelen ‘s ochtends i.p.v. aankloppen met: “Lieverd ga je met je rekenen beginnen?” Maar vorige week kondigde ik het al aan: “Volgende week gaan we weer beginnen lieverd!”
En maandag maakte ik de klassieke fout. Ik probeerde verder te gaan waar we waren gebleven…. Het lukte niet, zure gezichten (die van haar en de mijne), het lezen was ik weet niet waar gezakt, maar ik zag het niet meer zitten en zij al helemaal niet. Dus klaar. Morgen nieuwe kans.
Even ruimte nemen en als er ruimte is komt er inzicht. Morgen pakken we de spelletjes uit de kast en starten we op zoals je dat doet na een vakantie. Plezier maken, opnieuw verbinden met de leerstof.
En wat denk je… Op vrijdag ging het lezen beter dan voor de vakantie! Rudolf Steiner (vrije school onderwijs) sprak over het belang van vergeten en loslaten. Maandag geloofde ik hem even niet, maar inmiddels weet ik weer dat het waar is. De stof moet bezinken, wegzakken en als hij dan vriendelijk weer boven wordt gehaald, kun je ervaren dat het echt zit.
In dit blog zal ik mijn schat aan leesspelletjes delen. Plezier is een voorwaarde voor leren. Maar als je kind moeilijk leert lezen, kost lezen veel energie en levert het meer frustratie dan plezier op. In de afgelopen 9 maanden maakte ik en ontstonden er allerlei spelletjes. Tegenwoordig combineren we al die spelletjes in een bordspel. Ganzenbord en “mens erger je niet” zijn daar heel geschikt voor. Ik zal uitleggen hoe dit werkt.
- Plak letters op je borden.
- Elke letter is een opdracht.
- Zorg dat de opdrachten kort zijn, zodat er vaart in het spel blijft.
- Als je op de letter komt, moet je de opdracht doen.
- Wij houden ook het aantal punten bij (het aantal opdrachten die je doet). Die punten kun je inzetten. Bij “mens erger je niet”: 6 punten inleveren om een nieuw pionnetje erop te zetten. Bij ganzenbord: 6 punten inleveren om toch de herberg te verlaten en 10 punten om uit de dood op te staan. Zo heb je aan het einde van het spel een puntenwinnaar en een spelwinnaar.
- Speel je het met meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, dan is het handig om sommige opdrachten op verschillende niveaus te maken.
De mogelijke opdrachten:
A. Gekke zinnen lezen
Van elk stapeltje pak je een kaart, samen vormen ze een zin en die lees je. Leuk is als het een beetje gekke zinnen worden.
- Kaart 1: Lidwoord en zelfstandig naamwoord, (het meisje)
- Kaart 2: Werkwoord (eet)
- Kaart 3: een + zelfstandig naamwoord. (een onderbroek)
B. Woord leggen met scrabble letters
- Pak 5 letters en leg een woord.
- Gebruik je alle letters dan krijg je een extra punt.
C. Flitsen: letters lezen
- Maak stapeltje met kaarten met letters of letter combinaties.
- Snel achter elkaar laten lezen.
D. Rijmen
- Bedenk een rijmwoord op het woord dat op de kaart staat.
E. Rijtjes lezen
- Ik maak rijtjes van woorden die nog niet geautomatiseerd zijn. Of rijtjes van een nieuwe categorie.
- Maar gewoon een stukje uit een boek lezen kan ook.
F. Werkboek
- Maak een opdracht uit het werkboek.
De bovenstaande spelletjes kun je natuurlijk ook los van een spelbord spelen. Als even tussendoortje. Leren lezen is meters maken. Hieronder nog een paar motiverende plezier verhogende ideetjes.
Leesmeter maken
- Haal een papieren meetlat bij de ikea of een bouwmarkt en hang die op. Elke gelezen bladzijde kun je een mm afstrepen. Dit motiveert om toch nog even een bladzijde extra te lezen.
Lees dobbelen
- Door de dobbelen krijg je een opdracht hoe je moet lezen.
- Bijvoorbeeld: 1 = heel blij, 2 =fluisteren, 3 = stil lezen, 4 = boos, 5 = verdrietig, 6 = bewegend lezen.
- Bij rijtjes lezen kun je de rijtjes een cijfer geven. Door te dobbelen weet je welk rijtje je moet lezen.
Bedenk samen een spel!
- Het is makkelijker dan je denkt!
- Begin simpel, de regels ontstaan vanzelf tijdens het spelen.
- Dus veranderen halverwege het spel de regels, geen probleem.
- Het gaat om het oefenen en niet om het winnen, dus maak er een gewoonte van om elkaar te helpen
- Af en toe expres een foutje maken of iet doen om je kind laten winnen is absoluut geoorloofd, het moet namelijk leuk zijn!